Hulladékcsökkentés a fejlesztő foglakoztatásban

Új törekvésünk a hulladék csökkentése, mely a fejlesztő foglalkoztatás minden területén
megjelenik.

Hulladékcsökkentés a kerámiaműhelyben

  • Az öntőformákat öntőnyakkal terveztetjük meg, mely tölcsérszerű része a formának. Az ott kialakult részt levágjuk, újra hasznosítjuk. Puha állapotban rögtön lehet használni, ha kemény állapotban szárítjuk, összetörjük, vízbe áztatjuk. A keletkezett anyagot pépesítjük, és gipsz lapon szikkasztjuk. Ezután az anyag újra használható. Ugyanígy járunk el a törött, vagy kevésbé sikerült termékekkel is.
  • Fehér agyag esetén a vízbe színtestet teszünk, az így keletkezett anyagot új technikához, a Nerikomihoz tudjuk felhasználni.
  • Ha a kiégetett tárgy nem alkalmas értékesítésre, akkor nyers állapotban például kerti edényeknek, díszeknek használjuk, az apróbb tárgyakat, figurákat becsületkasszás árusításra bocsátjuk.
  • A mázak esetén is törekszünk az újrahasznosításra. A tárgyak alján keletkező kaparékot, és a mázazófülke vizében összegyűlt mosadékmázat is felhasználjuk. Különleges, egyedi színeket tudunk ezezekből létrehozni. A mázak és a z agyagtermékek, alapanyagok újra hasznosításával a környezeti terhelést csökkentjük.

Hulladékcsökkentés a szőnyegszövő műhelyben

  • A különböző mennyiségű és minőségű anyagokat zsákolva kapjuk. A zsákokat a kész szőnyegek tárolására, szállítására felhasználjuk. Az anyagot szétválogatjuk, gombolyítjuk. a kis mennyiségű tyúkhúrt, vagy szőrös szőnyegfonalat színminták, lábtörlők, vagy díszpárnák készítésére használjuk.
  • A fonalak felhasználása és előkészítése is hasonló szempontok szerint történik. A különböző színű, mennyiségű, és vastagságú fonalakat gombolyítjuk, kézi horgolással erősítjük és mintás lábtörlőket készítünk belőlük.
  • A szőnyegszövés folyamán megmaradt felvető szálakat sodorjuk, ebből készülnek a kerámia, vagy tűzzománc nyakláncok, karkötők „láncai”.
  • Textilek esetén a párnák tömítőanyagaként szolgáló szivacsot, és danulont a városban található bútorgyárból adományként kapjuk. Az ott leszabott szivacsdarabok maradékát tépkedik ellátottjaink apróra, ezzel töltjük díszpárnáinkat.
  • A bevásárlótáskák kiszabása után megmaradt kisebb anyagokból só- és illatpárnát készítünk. Az illatpárnákba töltött virágokat és fűszernövényeket a kertészetben termeljük meg.
  • A lehulló tyúkbelet, a kertészetben kötözőanyagként használjuk.

Hulladékcsökkentés a tűzzománc műhelyben

  • Az irodában keletkezett, felhasználható papíron történik a minták tervezése. Amikor a minta, és színösszeállítás „kiforrt”, csak akkor kerülhet lemezre.
  • A lemezek úgy kerülnek kivágásra a táblából, hogy a lehető legkevesebb hulladék legyen.
  • A mosadék festéket szárítjuk, porrá őröljük, és a termékekre por alakban szórjuk. Így különleges színmintákat kapunk. Ugyanígy hasznosítjuk a töredék üveggyöngyöket is, egyedi mintát adva a tűzzománc ékszereknek.
  • Csak a hibátlanul előkészített termékeket égetjük ki, ha nem eladható a termék, akkor lehetőség van a lemezt3-4-szer újra égetni.
  • A rézszálak nyújtása és felhelyezése után csak a szükséges mennyiségű festéket keverjük ki.

Hulladékcsökkentés a kertészetben

  • A komposztálásra nagy hangsúlyt fektetünk.
  • A levágott nyesedéket lehetőség szerint dugványozzuk. (pl levendula)
  • A lemetszett ágakat, gallyakat szétválogatjuk. A dolgozóink fűtésre használhatják, befizetésükkel az alapítványunkat támogathatják. a Városgazdálkodás is felhasználja a hátrányos helyzetű személyek támogatására.
  • A kertészetben termelt fűszernövények szárítás után a szőnyegszövő műhelybe kerülnek, és illatpárnába töltjük őket.
  • A karózáshoz saját metszett ágakat használunk.

Saját bolt üzemeltetése

Az intézményünkben a fejlesztő foglalkoztatás keretében előállított termékeket 2015 augusztusától elsősorban Mohács központjában, a Busóudvarban kialakított saját boltunkban értékesítjük. Ezzel lehetővé vált, hogy az időszakos értékesítések helyett, illetve mellett, egész évben kínálhassuk termékeinket a vevőknek.

A bolt belső kialakítását folyamatosan alakítottuk át, bővítettük a kiállító felületeket az egyre növekvő kínálatnak megfelelően. Így jelenleg a különböző technikával készült kerámiák mellett, tűzzománc ékszereket és képeket, valamint különböző alapanyagból szőtt szőnyegeket vásárolhatnak az idelátogató emberek.

A boltban az intézmény szolgáltatásait igénybe vevő személyek önállóan végzik az árusítást, árufeltöltést, takarítást. A boltba látogató emberekben tudatosul, hogy a megváltozott munkaképességű emberek munkájukkal értéket hoznak létre. A termékeladás az ellátottak önbecsülését növeli, értelmet ad munkájuknak, ezáltal is tudatosítva, hogy értékes tagjai a társadalomnak.

Integrációs felkészítés

A fejlesztő foglalkoztatás feladatai közé tartozik az ellátottak integrálása a munka világába.
Ezen belül fontos teendők:

  • az ellátottak támogatása a munka területén
  • praktikus életvezetési tanácsok ismeretének bővítése
  • re- integráció előkészítése

A pszichiátriai ellátottak számára betegségük által elhalványult kompetenciák visszaállítása.
A fogyatékos munkavállalók esetén a feladat összetettebb a már kialakult, vagy megtanult kompetenciák erősítése és szinten tartása.
Fontos feladatok közé tartozik a munkavállaló megismerése, ezen belül a bizalom elnyerése.

Érzékenyítés, társadalmi elfogadtatás

Az MKRT Pándy Kálmán Otthona, mint szakosított ellátást nyújtó intézmény elkötelezett a szolgáltatást igénybe vevők jobb társadalmi elfogadásának előmozdításában. Szeretnénk a lakóinkat láthatóvá tenni, csökkenteni a lemaradásukat, a társadalmi hátrányukat.
Ennek érdekében rendszeresen eleget teszünk a városi és egyéb meghívásoknak, ünnepségeken, közösségi programokon mutatjuk be műsorainkat, kliensek és segítőik közös produkcióját.

2023-ban indult kezdeményezés következtében, egy közeli kisváros általános iskola második osztályos tanulóit invitáltuk meg az intézménybe, egy közös táncos énekes, beszélgetős programra. Láthattuk, hogy a gyerekek milyen színvonalasan énekelnek, táncolnak, majd a lakóink is bemutatták műsorukat. A nap folyamán az iskolások betekinthettek a kerámia műhelyben dolgozók munkájába, ők is készítettek és vásároltak tárgyakat. Mindkét fél úgy gondolta, hogy legyen folytatás! A szülők és a pedagógusok üdvözölték a kezdeményezést, maximálisan támogatják a kapcsolatot.

Az intézmény 70 éves jubileumi műsorán a gyerekek önálló produkciója mellett a színpadon lakóinkkal közösen adtak elő egy dalt a Muzsika hangja c. musicalből. Később a fináléban is közösen énekeltek gyerekek és fogyatékkal élők, vidáman, partnerként tekintve egymásra.

Ebben az évben az immár harmadikos osztály osztálykirándulást szervezett: az úti cél Mohács Pándy Otthon. Ismét közös program volt az ének, a tánc, a közös zenélés. A gyerekek színdarab előadásával örvendeztették meg ellátottjainkat.

A kerámia táborban a Pécsi Művészeti iskola keramikus növendékei is jelen voltak alkottak, egy hetet töltöttek lakóinkkal, sok vidám percet okozva, megélve. Tapasztalataink szerint a szociális érzékenyítés a kapcsolatteremtés szempontjából is fontos, hiszen ez a készség megtanítja a gyerekeket hogyan kell cselekedniük a társadalmi normáknak megfelelően, fontos szempont a kommunikáció, az együttműködés, az empátia. A szociális érzékenység segíti a gyerekeket, fiatalokat az egészséges kapcsolatok kialakításában, mások megértésében, beleértve a különböző kultúrát, vallást és fogyatékosságot.

Tervezett feladatok közé tartozik, a képességek felmérése a munkakezdés folyamán.
Ezen ismeretek alapján döntünk a munkafeladatok és a munkafolyamatok betanításáról.
Eszközeink, módszereink sokrétűek:

  • megfigyelés, magyarázat és bemutatás
  • ismétlés, feladatok részekre bontása, gyakorlása
  • koncentráció
  • feladat megértés
  • gondolkodási funkciók
  • koncentrációs készség

A motorikus funkciók fejlesztése, szinten tartása elkerülhetetlen:

  • a kézügyesség
  • a finommotorika
  • a munkatervezés
  • a szem- kéz koordináció fejlesztését sokféle módon, eszközzel fejlesztjük

A munkába állás alap követelménye a szociális és társas viselkedési normák kialakítása:

  • a kapcsolat teremtő képesség
  • magatartás a munkacsoportban
  • a munkaidő keretek betartása
  • viszonyulás a munkához
  • önállóság
  • pontosság készségét a valós és szituációs gyakorlatok során fejlesztjük

Ezen képességek és készségek tudatos és következetes fejlesztésével több ellátottat integráltunk sikeresen a fejlesztő foglalkoztatásból a védett- és nyílt munkaerő piacra.